-
Dienst Burgerzaken (bevolking & burgerlijke stand)
Administratief Centrum
Brusselsestraat 25
1840 Londerzeel- 052 30 36 16
- burgerzaken@londerzeel.be
Elektronische verblijfskaart niet-Belgen
Wat?
Ook niet-Belgen kunnen een elektronische verblijfskaart ontvangen als zij ouder zijn dan 12 jaar.
De Gemeente Londerzeel levert geen biometrische paspoorten af voor niet-Belgen, dit is enkel voor internationaal beschermden of staatlozen. Niet-EU-burgers krijgen vreemdelingenkaarten (A-B-K-L-H-M-N-I-J-F-F+).
Aanvragen
Hoe kan je de verblijfskaart voor niet-Belgen aanvragen?
- op uitnodiging van de Gemeente Londerzeel
- tussen de 45ste en 30ste dag voordat de huidige kaart vervalt
- op eigen verzoek, op voorwaarde dat je over een verblijfsrecht van onbepaalde duur beschikt
Bij het aanvragen van een nieuwe verblijfskaart moet je de digitale handtekening plaatsen. Er worden ook vingerafdrukken genomen van 8 vingers.
Vrijstelling van handtekening
Kan je wegens langdurige ziekte, handicap, moeilijkheden met lezen en schrijven... niet tekenen? Dan wordt je handtekening vervangen door de vermelding "vrijgesteld" gevolgd door de paraaf van de gemachtigde ambtenaar. Je moet hiervoor wel een medisch attest voorleggen.
Wat meebrengen bij de aanvraag?
- huidige verblijfskaart of diefstal/verliesverklaring
- 1 recent pasfoto (kwaliteitseisen van de pasfoto)
- het te betalen bedrag of bankkaart
- eventueel: uitnodiging Gemeente Londerzeel
- eventueel: medisch attest dat bewijst dat je niet kan handtekenen
Kostprijs?
De prijzen zijn afhankelijk van de procedure.
Procedure verblijfskaart | gewone procedure | spoedprocedure |
leveringsplaats | dienst Burgerzaken | dienst Burgerzaken |
leveringstijd | niet van toepassing |
mits aanvraag vóór 15 uur, is de verblijfskaart klaar na 2 werkdagen |
voorbeeld leveringstijd | niet van toepassing |
aanvraag op maandag vóór 15 uur, levering op donderdag vóór 15 uur |
prijs | 20,5 euro | 127 euro |
Afdruk van de elektronische gegevens op de verblijfskaart: gratis
Betalen kan cash of met Bancontact.
Na de aanvraag
Ongeveer 3 weken na de aanvraag ontvang je thuis de geheime pincode (Private Identification Number) en pukcode (Personal Unblokked Key). De brief met de pin- en pukcode moet je altijd bewaren.
Bij de spoedprocedures worden de codes met de nieuwe verblijfskaart rechtstreeks opgestuurd naar de dienst Burgerzaken.
Afhalen
Bij het afhalen van de verblijfskaart moet je de ontvangen pin- en pukcode activeren. Na activatie kan je de gekregen pincode vervangen door een zelf gekozen code.
Wat meebrengen bij het afhalen?
- huidige identiteitskaart (eID) of diefstal/verliesverklaring
- pin- en pukcode
- eventueel: volmachtformulier