Heb je problemen met het betalen van de verblijfskosten in een woonzorgcentrum? Dan heb je misschien recht op een financiële tussenkomst.
Een sociaal en financieel onderzoek wordt gestart, waarbij de roerende en onroerende goederen in kaart worden gebracht. Ook de onderhoudsplicht van de kinderen wordt nagegaan.
Er wordt ook onderzocht of de oudere persoon aanspraak maakt op andere sociale tegemoetkomingen of premies (nieuwe benamingen zijn zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden en zorgbudget voor ouderen met een zorgnood). Zodat de tussenkomst tot een minimum beperkt wordt.
Om een duidelijk overzicht te hebben over de inkomsten en uitgaven wordt er standaard budgetbeheer opgestart bij de oudere persoon.
Procedure
Bij het Zorgloket ben je welkom op afspraak. Kom je voor de eerste keer langs of heb je een acute vraag? Dan kan je vrij langskomen of telefonisch contact opnemen tijdens de openingsuren van het Administratief Centrum. Op donderdag kan je niet terecht in het Administratief Centrum, maar wel in Gemeenschapscentrum Gerard Walschap (van 8 tot 12 uur en van 13.30 tot 16 uur).
Ben je bewoner van woonzorgcentrum Herfstvreugde? Ga dan langs bij de Sociale dienst.
Al onze medewerkers hebben beroepsgeheim. Zij mogen geen informatie doorgeven over wie ze helpen of waarvoor, tenzij je hiervoor uitdrukkelijk de goedkeuring geeft.
Wat heb je nodig?
Breng mee:
- identiteitsbewijs
- rekeninguittreksels van jou en je gezin of van alle gezinsleden met een eigen inkomen
- bewijzen van inkomsten: pensioen, zorgbudget voor ouderen met een zorgnood...
- recentste verblijfsfactuur van het woonzorgcentrum
Afhankelijk van jouw persoonlijke situatie moet je misschien nog extra documenten meebrengen. Je kan best vooraf telefonisch contact opnemen met het Zorgloket of de Sociale dienst van woonzorgcentrum Herfstvreugde, zodat je weet welke documenten je moet meebrengen.
Bedrag
Gratis.