Inhoudsopgave
Een Brede Zorg voor alle kinderen.
Onze ZORG door
een divers en krachtig zorgteam met extra aandacht voor een transparante opvolging en ondersteuning van onze kinderen
rekening te houden met de verschillen tussen de kinderen, zowel op het vlak van tempo, mogelijkheden en interesses
de zelfstandigheid van elk kind te ondersteunen zodat het zijn eigen weg kan gaan
elk kind te bekijken in zijn eigen context en hiervoor alle partijen bij het groeien te betrekken
op zelfredzaamheid in te spelen door aangepaste taken aan te bieden die aansluiten bij het individuele ontwikkelingsniveau, de mogelijkheden en de behoeften van elk kind
met een warm hart van elk kind het beste te verwachten door elk kind als bekwaam te beschouwen (“elk kind is ergens goed in”)
zoveel mogelijk succeservaringen na te streven
te handelen vanuit een ontmoetende leerkrachtenstijl, met respect voor ieders eigenheid
goed te observeren om het kind beter te leren kennen
de specifieke aandacht voor een goede opvolging waarbij observatie, overleg, evaluatie en bijsturing centraal staan
een duidelijke en transparante communicatie naar de ouders met als uitgangspunt de totale persoonlijkheid van het kind
niet alleen te focussen op het leren, maar ook op de sociaal-emotionele ontwikkeling
Onze ZORG met specifieke aandacht voor:
het aanbieden van een krachtige leeromgeving voor elk kind (bv. door differentiatie, keuzemomenten, duidelijke structuur, positieve verwachtingen, aangepaste materialen, aangename sfeer, nadruk op succeservaringen, hulp en inspraak van ouders, inspraak van kind …);
de eigenheid van de peuters, kleuters en lagere schoolkinderen
de ontwikkelingsgerichte voorbereiding van 5-jarigen op de lagere school o.a. door overgangsactiviteiten
de basisvoorbereiding van de zesdeklassers op het secundair onderwijs
de verschillende thuisculturen van de kinderen
het professionaliseren van het hele leerkrachtenteam door het aanbieden van gerichte pedagogische studiedagen, het volgen van individuele bijscholingen
waar mogelijk ook de opvolging van het medische luik door onder andere de communicatie vanuit het CLB te ondersteunen rond systematische contacten, vaccinaties en profylactische maatregelen
Een brede zorg voor alle kinderen
IK LEER...
… dankzij een divers zorgteam.
Wij hebben extra aandacht voor een transparante opvolging en ondersteuning van alle kinderen. In ons team kunnen we rekenen op expertise van een ergotherapeute en orthopedagogen. Dit maakt dat we elk kind vanuit verschillende invalshoeken bekijken en bespreken.
… want ik weet dat iedereen meetelt.
We houden rekening met de verschillen tussen de kinderen, zowel op het vlak van hun eigen tempo, mogelijkheden, interesses en cultuur.
… in een krachtige leeromgeving.
Waarin we de zelfstandigheid en het zelfvertrouwen vergroten, de weerbaarheid versterken, het kritisch denkvermogen verruimen en er voor zorgen dat elk kind centraal staat.
… mijn hele leven lang.
Ook de juffen en meesters leren voortdurend bij om jullie kind optimaal te kunnen ondersteunen in zijn/haar leerkansen.
IK LACH...
… door het warm hart van de leerkracht.
Het enthousiasme en de onvoorwaardelijke steun van de leerkracht zorgt ervoor dat jullie kind zich kan ontplooien tot de beste versie van zichzelf.
… want ik mag er zijn.
Ieder kind is uniek
Ieder kind is speciaal
Ieder kind is mooi
We zetten dagelijks in op de talenten van onze kinderen.
IK GROEI...
… als een kind in mijn context.
Jullie kind wordt bekeken in zijn/haar eigen gezin - omgeving - klasverband. We hechten hierbij belang aan het betrekken van alle partijen om zo rekening te houden met alle aspecten van de leef- en leeromgeving van jullie kind. Dit totaalbeeld is noodzakelijk voor het opvolgen van elk kind in zijn/haar groei - en leerproces.
… omdat er bruggen gebouwd worden.
Er wordt in team samengewerkt om jullie kind klaar te stomen voor het volgende jaar in zijn/haar schoolloopbaan. Jullie kind wordt niet enkel voorbereid in zijn ‘kennen’ maar ook in zijn ‘kunnen’. Het stimuleren van de zelfredzaamheid van elk kind is hierbij noodzakelijk zodat jullie kind leert zijn eigen weg te gaan.
… door een goede opvolging.
Er wordt specifieke aandacht besteed aan een opvolging waarbij observatie, overleg, evaluatie en bijsturing centraal staan.
Met een gerichte observatie proberen we de onderwijsbehoeften in kaart te brengen.
Een frequent en transparant overleg zorgt voor een stevige basis voor de opvolging van jullie kind. In dit overleg zijn de ouders, de klasleerkracht, het zorgteam en externen (kiné, logo…) aanwezig. Het traject van jullie kind wordt tijdig geëvalueerd en bijgestuurd.
Ons zorgteam:
Zorgcoördinator
Juf Silke Royaert/orthopedagoge (ZOCO kleuters)
Ik ben juf Silke. Samen met Laura en Lymke neem ik de zorgcoördinatie op mij. Ik zal voornamelijk de kinderen van de kleuterschool opvolgen (zowel Vlindertuin als Tovertrein). Daarnaast zal ik ook enkele algemene ondersteunende taken uitvoeren.
Van opleiding ben ik orthopedagoge en ik ben mijn hart verloren aan het onderwijs. De afgelopen jaren deed ik al heel wat ervaring op in het basis-, secundair en hoger onderwijs. Ik hoop vanuit deze ervaring mee mijn steentje bij te dragen aan de zorgwerking van de Centrumschool.
Juf Laura Boeykens/ergotherapeute (ZOCO 1-2-3) -> zwangerschapsverlof tot februari 2026
Ik ben juf Laura en ben enkele jaren aan de slag gegaan als zorgleerkracht voor het 1e, 2e en 3e leerjaar. Met deze ervaring zette ik een nieuwe stap in mijn job en werd ik zorgcoördinator voor diezelfde leerjaren. Dit betekent dat ik het aanspreekpunt ben indien u of uw kind vragen of problemen heeft. Ikzelf ben afgestudeerd als ergotherapeute. Dit maakt dat ik een andere kijk heb op bepaalde moeilijkheden. Door met verschillende blikken naar bepaalde situaties te kijken, kunnen we het totaalplaatje aanpakken en het kind in zijn geheel centraal zetten. Laat dat nu net het allerbelangrijkste zijn aan ons diverse zorgteam.
Vanuit mijn opleiding ligt mijn focus op het motorische luik. Ik ben dan ook diegene die de kinderen (extra) zal begeleiden op bewegingsvlak. Naast mijn zorgfunctie in de lagere school, neem ik ook het motorische aspect in handen in de kleuterschool. Motoriek is mijn passie. En wat ben je met een passie als je ze met niemand deelt? Om die reden sta ik altijd paraat voor leerkrachten, ouders EN kinderen om met al hun vragen naar mij te komen. Ik zal hen altijd met raad en daad bijstaan om ieder kind individueel te gaan begeleiden. Ik merk namelijk vaak dat motoriek iets is waar ouders vaak 'vastlopen'. Daarom bied ik jullie graag de nodige tips en tricks aan waar wij zowel op school als jullie thuis mee aan de slag kunnen gaan.
Juf Lymke Celerier/gespecialiseerd opvoeder-begeleider (ZOCO 4-5-6) -> zwangerschapsverlof tot november 2025
Ik ben juf Lymke en werk als zorgcoördinator voor onze bovenbouw (vierde, vijfde en zesde leerjaar). Ik zet mij dus dagelijks in voor de interne zorgstructuur van onze school en geef ook zorgondersteuning op de klasvloer. Ik vind het fantastisch om met kinderen te werken en ook om mee beleid uit te stippelen zodat dit zo optimaal mogelijk tegemoet komt aan de realiteit en noden van onze leerlingen.
Ook ben ik dagelijks bezig met de ondersteuningsbehoeften van de kinderen en het inzetten van de juiste hulp, ondersteuning of net extra uitdaging voor hen. Dit is steeds een "samen"-verhaal met heel ons zorgteam, de klasleerkrachten en uiteraard ouders en eventuele externen.
Daarnaast ben ik ook pedagogische ICT-coördinator en ben ik bezig met thema's als de "digisprong" , "digitale competenties" en "mediawijsheid" . De komende jaren zal er een nieuwe pijler van de nieuwe leerplannen (Leer Lokaal) geïmplementeerd worden, deze heet "Digitale geletterdheid". Samen met de andere ICT coördinatoren van onze scholengemeenschap en de gemeentelijke ICT coördinator vormen wij een overkoepelend ICT-team.
Maar het allerbelangrijkste: ik heb een groot hart voor kinderen. Dagelijks mijn steentje kunnen bijdragen aan hun ontwikkeling en welbevinden is wat mij elke dag met zoveel plezier naar mijn werk laat gaan.
Juf Alyssa Verhelst/orthopedagoge (vervangende zorgcoördinator)
In februari 2025 startte ik in de Centrumschool ter vervanging van juf Lymke die in zwangerschapsverlof ging. Ik neem tot haar terugkomst in november 2025 de zorgcoördinatie van de bovenbouw op mij. Vanaf september 2025 zal ook juf Laura in zwangerschapsverlof gaan en zal ik deze functie alsook op mij nemen tot februari 2026.
- Juf Kaat Robijns (Vlindertuin)
Hallo, ik ben juf Kaat en ben de zorgjuf in de Vlindertuin of ook wel Vlinderjuf genaamd. Als Vlinderjuf bied ik ondersteuning in de verschillende klassen. Zo kan ik onze kleuters extra begeleiden door de nodige oefeningen, spelletjes,.. aan te bieden. Dit allemaal op een speelse manier.
- Juf Kaat Verhasselt (Tovertrein)
Hallo, ik ben juf Kaat en ben zorgjuf binnen de kleuterafdeling van de Centrumschool. Na heel wat jaren als klasjuf in de tweede kleuterklas, ga ik nu als zorgjuf extra ondersteunen in de verschillende klassen. Met veel enthousiasme en ervaring in mijn rugzak, ondersteun ik kinderen en bied ik extra begeleiding. Dat kan in de klas, maar soms ook uit de klas door een extra activiteitje aan te bieden om bepaalde vaardigheden verder in te oefenen. Samen gaan we ervoor!
- Juf Lien Verhasselt (1e leerjaar)
Hallo,
Ik ben (juf) Lien, mama van drie dochters en al meer dan twintig jaar met hart en ziel aan de slag in het eerste leerjaar. Het allerleukste jaar in de lagere school 😉. Een bijzonder jaar, de grote stap naar écht leren lezen, rekenen en schrijven. Ik vind het nog steeds zo magisch!
Ik had al heel wat jaren een eigen klasje maar sinds kort ben ik ZON-leerkracht. En wat een fijne uitdaging is dat! Je vindt me nog steeds vooral in de klas, waar ik samen met de klasleerkracht werk in co-teaching: twee paar handen, ogen én oren extra om elk kind nog beter te ondersteunen.
Soms neem ik ook testjes af, doe ik gesprekjes of werk ik in een kleiner groepje. Het allerliefste zoek ik samen met de kinderen, ouders en leerkrachten uit wat elk kind nodig heeft om zich goed te voelen, te groeien en te schitteren. Want op onze school mag je zijn wie je bent – mét je eigen talenten.
- Juf Anneke Smedt
Hallo, Ik ben juf Anneke. Ik ben ongeveer 24 jaar geleden afgestudeerd aan de Hogeschool te Mechelen als leerkracht lager onderwijs. Ik heb dan 23 jaar in het tweede leerjaar te Willebroek les gegeven. Ik kwam op een punt in mijn leven dat ik me de volgende vraag stelde: “Wil ik dit nog ongeveer 20 jaar verderzetten?” Mijn antwoord was nee. Sinds maart 2023 geef ik met veel plezier hier les als zorgleerkracht. Ik wil echt mijn steentje bijdragen voor alle kinderen. Ik wil hen het gevoel geven dat onze school een warm nest is voor iedereen. Het kind komt op de eerste plaats. Ik wil elk kind de kans geven om zich te ontwikkelen op zijn of haar niveau door hen aan te moedigen en hen onderwijs op maat aan te bieden. Ik wil mijn aandacht richten op het hele kind en oog hebben voor zowel het cognitief, fysiek, psychisch als het socio-emotioneel aspect. Ik wil dit schooljaar goed voor jullie zorgen.
- Juf Marijn Janssen (3e leerjaar)
Hallo, ik ben juf Marijn, 44 jaar en heb al meer dan 20 jaar ervaring in het 2de en 3de leerjaar als klasleerkracht. Vorig schooljaar kreeg ik een nieuwe uitdaging aangeboden. Ik werd ZONjuf van het 2de en 3de leerjaar. Soms bleef ik in klaslokaal en gaf ik samen met de klasleerkracht les, maar meestal nam ik een klein groepje mee naar een zorglokaal om extra begeleiding aan te bieden. Deze kinderen kregen dan een langere klassikale instructie, werkten meer met concreet materiaal en kregen op dat moment aangepaste toetsen en taken. Ik keek er naar uit om mijn ervaring te delen met de jongere collega's en was benieuwd hoe ik ging schitteren als warme zonjuf. En omdat het zo'n geslaagde ervaring was mag ik mijn taak als zonjuf ook dit jaar verder zetten in het derde leerjaar. Ik kijk uit naar het vervolg....
- Juf Melissa Ombrini (4e en 6e leerjaar)
Hallo ik ben juf Melissa,
Ik ben de ZON van het vierde en het zesde leerjaar. Ik geef ook les in 6A samen met juf Lies en spring mee in op dinsdag en donderdag namiddag in de MUVO-carousel van de derde graad.
- Juf Conny Palstermans (5e leerjaar)
Als zorgleerkracht in het vijfde leerjaar ben ik er vooral om leerlingen extra ondersteuning te geven. Sommige kinderen hebben het moeilijk met bepaalde dingen zoals taal, wiskunde of lezen. Die begeleid ik dan individueel of in kleine groepjes.
Ook kinderen met gedragsproblemen of een leerachterstand probeer ik te helpen.
Ik probeer de leerstof duidelijk uit te leggen met voorbeelden uit het echte leven. Ik gebruik vaak filmpjes, extra materiaal en zorg voor veel herhaling. Dat helpt echt om de leerstof beter te begrijpen.
Tijdens mijn lessen is het belangrijk dat de kinderen weten wat ze gaan leren en waarom dat belangrijk is. Ik leg dat dus duidelijk uit en het lesdoel staat altijd centraal.
Op het einde van de les vraag ik hen ook wat ze geleerd hebben, zodat ze het nog eens in hun eigen woorden kunnen herhalen.
Ik probeer een rustige en leuke sfeer te creëren, zodat ze zich goed voelen en makkelijker kunnen leren. Dingen voordoen, samen oefenen, zelf materialen laten gebruiken of spelenderwijs leren helpt daarbij enorm.
Ik geef graag toe dat het vaak een hele uitdaging is, maar als ik zie dat een kind vooruitgang boekt, dan weet ik waarom ik dit werk met zoveel plezier doe.