Deel deze pagina

Wat?

Heb je geen inkomen uit werk en geen uitkering voor werkloosheid, ziekte,…?

Dan kom je mogelijk in aanmerking voor een leefloon. Dit is het minimuminkomen. Als je toch een inkomen hebt, maar dit is lager dan het leefloon, dan kan het verschil eventueel bijgepast worden (dit is dan een aanvullend leefloon.)

Het equivalent leefloon is een financiële steun voor wie geen recht heeft op een leefloon omwille van het verblijfsstatuut, maar zich wel in een vergelijkbare noodsituatie bevindt.

Het bedrag wordt bepaald op basis van je gezinssituatie. Er bestaan drie categorieën:

  • samenwonend
  • alleenstaand
  • samenwonend met gezinslast

Het Welzijnsloket gaat via een sociaal en financieel onderzoek na of je recht hebt op een (aanvullend) (equivalent) leefloon.

Voorwaarden:

Voor een leefloon moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Je hebt België als werkelijke (effectieve) verblijfplaats. Om een aanvraag bij de Gemeente Londerzeel te doen, moet je effectief in Londerzeel blijven.
  • Je bent Belg, staatloos of erkend vluchteling, onderdaan van de Europese Unie met verblijfsrecht voor meer dan 3 maanden of ingeschreven als vreemdeling in het bevolkingsregister. 
  • Je bent meerderjarig (18 jaar of ouder), door huwelijk meerderjarig verklaard of je hebt kind(eren) ten laste of je bent zwanger.
  • Je beschikt over onvoldoende inkomsten, kan er ook geen aanspraak op maken en bent niet in staat inkomsten te verwerven door bv. persoonlijke inspanningen.
  • Je bent bereid te werken, tenzij dat niet kan wegens gezondheid of andere redenen.

Voor een equivalent leefloon moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Je hebt geen recht op leefloon als gevolg van je verblijfsstatuut.
  • Je hebt België als werkelijke (effectieve) verblijfplaats en je hebt een geldige verblijfsvergunning.
  • Je bent ingeschreven in een vreemdelingen- of wachtregister.
  • Je beschikt over onvoldoende inkomsten, kan er ook geen aanspraak op maken en bent niet in staat inkomsten te verwerven door bv. persoonlijke inspanningen.
  • Je bent bereid te werken, tenzij dat niet kan wegens gezondheid of andere redenen.

Hoe aanvragen?

Bij het Welzijnsloket ben je welkom op afspraak.

Kom je voor de eerste keer langs of heb je een acute vraag? Dan kan je vrij langskomen of telefonisch contact opnemen tijdens de openingsuren van het Administratief Centrum. Een maatschappelijk werker luistert naar je vraag en helpt je op weg.

Al onze medewerkers hebben beroepsgeheim. Zij mogen geen informatie doorgeven over wie ze helpen of waarvoor, tenzij je hiervoor uitdrukkelijk de goedkeuring geeft.

Wat meebrengen?

Breng zoveel mogelijk van deze documenten mee. De maatschappelijk werker kan je ook hierbij helpen.

  • identiteitsbewijs
  • rekeninguittreksels van jou en je gezin of van alle gezinsleden met een eigen inkomen
  • bewijzen van inkomsten: loonfiche, attest vakbond of ziekenfonds met het uitgekeerde dagbedrag, vakantiegeld, eindejaarspremie,…
  • bewijzen van uitgaven: huishuur, medische kosten,…
  • bewijzen van schulden (overzicht van schulden en schuldeisers)
  • bewijzen van het zoeken naar werk (sollicitatiebrieven, inschrijving bij de VDAB,…) of een inschrijvingsbewijs van de school als je student bent.

Afhankelijk van jouw persoonlijke situatie moet je misschien nog extra documenten meebrengen. Dit zal jou tijdens het eerste gesprek worden gezegd.

Kostprijs?

Gratis.