Deel deze pagina

Akte van huwelijk

Wat?

Een huwelijksakte bevat alle gegevens over het huwelijk van een persoon. De huwelijksakte wordt bewaard in de gemeente waar het huwelijk plaatsvond. Een afschrift is een kopie van een akte.

Een uittreksel van een akte bevat enkel de hoogstnoodzakelijke gegevens zoals naam, voornamen, plaats en datum van geboorte. De afstamming van de persoon op wie de akte betrekking heeft, staat er niet in.

Wat kan je aanvragen:

  • afschrift van een akte van huwelijk
  • afschrift van een akte van huwelijk in het buitenland
  • overgeschreven akte van het huwelijk van een Belg gehuwd in het buitenland
  • uittreksel van een akte van huwelijk
  • meertalig uittreksel van een akte van huwelijk

Kan je het document niet zelf afhalen? Dan moet je aan wie het document in jouw plaats afhaalt een ondertekend volmachtformulier en een kopie van je identiteitskaart (eID) meegeven.

Een afschrift van een huwelijksakte ouder dan 100 jaar (1797-1914) moet opgezocht worden in de registers van burgerlijke stand in het Archief. 

Voor wie?

Afschriften jonger dan 100 jaar (1797-1914):

  • personen op wie de akte betrekking heeft
  • echtgenoot of overlevende echtgenoot
  • wettelijke vertegenwoordiger
  • bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
  • erfgenamen
  • notaris en advocaat

Wat meebrengen?

Breng bij het afhalen aan het loket het volgende mee:

  • identiteitskaart (eID) (of attest politie van verlies of diefstal identiteitskaart)
  • eventueel: volmachtformulier en kopie identiteitskaart (eID)

Kostprijs?

Gratis

Hoe aanvragen?

  • aan het loket bij de dienst Burgerzaken. Je ontvangt de akte onmiddellijk.
  • via het e-loket. Je ontvangt de akte gratis via bpost.