Deel deze pagina

Materiële hulp: gratis restafvalzakken

Wat?

Heb je meer afval wegens chronische incontinentie of omdat je stomadrager bent? Dan kan je 1 keer per kalenderjaar ondersteuning verkrijgen in de vorm van gratis restafvalzakken:

  • 1 rol grote restafvalzakken (60 liter)
  • 2 rollen kleine restafvalzakken (30 liter)

Voorwaarden

Je moet aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • in Londerzeel wonen (gedomicilieerd zijn)
  • in de thuisomgeving verblijven (en dus niet in een woonzorgcentrum of andere gemeenschap)
  • in het bezit zijn van een geldig attest

Welke attesten zijn geldig?

Let wel op: alleen attesten uit het jaar 2020 zijn geldig!

  Type

  Vereist attest

 

  Groot/klein incontinentieforfait

 

 

  Toekenningsbrief ziekenfonds

  OF

  Rekeninguittreksel met storting van het incontinentieforfait met
  duidelijke mededeling
dat het om het incontinentieforfait gaat.

 

 

  KATZ-schaal

 

  B- of C-profiel + score 3 of 4 categorie incontinentie

 

 

  Medisch attest stomadrager (pdf)

 

  Vermelding definitieve of tijdelijke stoma + eventuele einddatum

 

 

  VAPH

 

 

  Toekenningsbrief tegemoetkoming in de kosten
  van incontinentiemateriaal

 

 

Hoe aanvragen?

Vraag deze materiële ondersteuning 1 keer per kalenderjaar (van 1 januari tot en met 31 december) aan bij het Zorgloket.

Dit kan via het aanvraagformulier dat je op deze pagina kan downloaden.

Aanvraagformulier: Materiële ondersteuning voor personen met blijvende incontinentie en stomadragers (pdf)

Wat meebrengen?

Breng de volgende documenten mee:

  • identiteitskaart (eID) van de aanvrager
  • eventueel: ingevuld en ondertekend aanvraagformulier (pdf)
  • geldig attest

Het aanvraagformulier moet ingevuld gehandtekend zijn door de persoon met chronische incontinentie of stoma. Zorgt iemand anders voor het indienen van de aanvraag bij het Zorgloket? Dan moet deze persoon het ingevulde en ondertekende formulier meebrengen.

Reglement: Materiële ondersteuning voor personen met blijvende incontinentie en stomadragers (pdf)
Vastgesteld bij besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn op 26 november 2019.
Gepubliceerd op de website op 3 december 2019.
Inwerktreding op 1 januari 2020.