top of page
SchoolLab

SchoolLab

 

Met LonderLab richten we ons op een breed publiek, maar anderzijds willen we ook graag leerkrachten ondersteunen die in de klas de nieuwste digitale mogelijkheden van techniek en creatie willen verkennen.

Deze kleine en grote STEM- en STEAM-projecten willen we hier graag delen met andere klassen en scholen.  LonderLab biedt een zee aan innovatieve mogelijkheden voor kinderen van alle leeftijden en uit alle studierichtingen!


In de eerste fase ligt de focus op de lasercutter: een zeer veelzijdig en gebruiksvriendelijk toestel waarmee je o.m. tekeningen en digitale ontwerpbestanden kan uitsnijden uit karton, hout, mdf, acryl,…  Vervolgens gaan we kijken welke behoeften er bij de deelnemers en bij de scholen leven en proberen we daar zo goed mogelijk op in te spelen (3D-printers, Lego Mindstorms,…).  Ondertussen hebben we ook een Cricut Maker snijplotter in huis!


We komen dit project op vraag graag voorstellen in de Londerzeelse scholen.  Geef ons een seintje en je zit mee op de eerste rij!

Praktijktip: papier vouwen met een laser cutter

Dit illustratieve filmpje toont hoe je een laser cutter kan inzetten om razendsnel eenvoudige tot zeer complexe vouwlijnen te graveren in papier.

Tekenen en vouwen de Londerzeelse kinderen binnenkort hyperbolische paraboloïden met hun ogen dicht?  

 

Of worden het supersonische vliegtuigjes waar de NASA nog iets van kan leren?

Academica Business College 2016 (CC BY 4.0)

Kennis Maken Samen Leren: maken, knutselen en techniek in de klas

Eind 2016 werd de Amerikaanse bijbel van het maakonderwijs eindelijk vertaald in het Nederlands.

"Invent to learn: making, tinkering and engineering in the classroom" door Sylvia Libow Martinez en Gary Stager verscheen oorspronkelijk in 2013.  

 

De Nederlandse editie werd uitgebreid met aanstekelijke initiatieven en voorbeelden uit Nederland en Vlaanderen.

Arjan van der Meij en Per-Ivar Kloen namen het voorwoord voor hun rekening.  In 2013 hebben deze twee leerkrachten/pioniers de FABklas opgestart in De Populier in Den Haag.

Het boek pleit niet alleen voor knutselen, maken en projecten bedenken omdat het leuk is: de kernboodschap is dat kinderen moeten maken en knutselen omdat dit effectieve manieren zijn om te leren. De actieve leerling staat in het centrum van het leerproces.

Een praktijkgericht handboek én een grote inspiratiebron voor leerkrachten die in de klas het avontuur willen opzoeken!

 

Bib Londerzeel heeft alvast een exemplaar!

Waag Society (CC BY 4.0)

Nederlandstalige online publicaties

 

Fabschool Kids: leren door te maken

Inspirerende brochure van FabLab Amsterdam, waar elk kind steeds met een zelfgemaakt project naar huis gaat.

FabSchool: leren door te maken

FabSchool is een methode gericht op leren door te maken, op creativiteit, (samen)werken met techniek en op
ondernemerschap.  Deze praktijkgerichte publicatie is zowel voor het secundair als voor het lager onderwijs interessant.

Niet alleen "omdat het kan"

Een onderzoek en literatuurstudie uit 2016 over de bestaande kennis over maker education in Nederland.  Hoe vertalen we het van oorsprong Amerikaanse concept "maker education" succesvol naar makersonderwijs op maat van Nederlandse en Vlaamse leerlingen?

FabLearn Fellows (CC BY 4.0)

Engelstalige online publicaties

Teacher Maker Camp cookbook

Waag Society uit Amsterdam helpt leerkrachten a.d.h.v. 10 praktische recepten om hun "innerlijke uitvinder" te (her)ontdekken en om zich te bekwamen in het maakonderwijs.

Meaningful making: projects and inspirations for FabLabs and makerspaces

Gratis e-book (PDF) door de FabLearn Fellows van Stanford University.  Deze innovatieve groep educatieve krachten uit het lager en secundair onderwijs verkent de mogelijkheden van maker education om tot meer authentieke leerervaringen te komen.

LonderLab
bottom of page