Nieuws – Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Deel deze pagina

Eervolle vermelding voor GTIL in prijs Focus Aarde

Eervolle vermelding

Op donderdag 7 oktober 2021 kregen Sil Dufraing, Shawn Dours, Jesse Huyghe en Xander Verberckt, vier net afgestudeerde leerlingen van het GTIL, een eervolle vermelding bij de prijs Focus Aarde van de stichting Koningin Paola en de stichting van Dirk Frimout.

In het Brusselse Paleis der Academiën overhandigde prinses Claire, in het bijzijn van onder andere koning Albert, koningin Paola en Belgische ruimtevaarder Dirk Frimout, de prijs voor het eindwerk ‘VLINDERS groot en klein’.

Dat eindwerk vloeit voort uit twee ‘citizen science’ projecten: het VLINDER-project van de UGent en een project van Erasmus+/BRITEC (Bringing Research Into The Classroom) en de KU Leuven over luchtkwaliteit.

Wat is het VLINDER-project?

Bij het VLINDER-project meten 60 autonome weerstations, verspreid over heel Vlaanderen, het weer op in omgevingen waarvan we vandaag nog geen data hebben.

Deze lokale weersmetingen zijn nodig om meer nauwkeurigere weersvoorspellingen te maken en ze zijn in een latere fase van belang voor klimaatonderzoek. 

Het GTIL was één van de scholen die geselecteerd werd om een weerstation te plaatsen. De school monteerde haar weerstation in een vijver op het Groenhof in Malderen. Naast de bouw van het weerstation hebben de leerlingen heel wat wetenschappelijk onderzoek verricht naar de lokale invloedsfactoren op ons weer. Dit project hebben we de GROTE VLINDER genoemd. 

Omdat het project van UGent weinig engineering inhoudt, hebben we een ‘broertje’ bedacht: de kleine VLINDER. Met hun zelfontworpen en geprogrammeerd toestel registreerden de leerlingen temperatuur, relatieve luchtvochtigheid, CO2,... online (via hun smartphone) in verscheidene klaslokalen om zo onze nieuwbouw (passief gebouw) te vergelijken met de oudbouw. Het idee werd ontwikkeld vóór de coronacrisis uitbrak, maar blijkt nu actueler dan ooit. 

Zo voert ook de KU Leuven onderzoek naar binnenluchtkwaliteit in tal van Vlaamse schoolgebouwen. Een beperkt aantal pilootscholen, waaronder het GTIL, werkt mee aan het Europese Erasmus+/Britecproject (Bringing Research Into the Classroom), een 'citizen science' project van de KU Leuven. Ook die gegevens werden in het eindwerk geïntegreerd.