Nieuws – Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Deel deze pagina

Gewijzigde inschrijvingsprocedure voor een sociale woning vanaf 18 maart 2024

Sta je op de wachtlijst voor een sociale huurwoning of wens je je als kandidaat-huurder in te schrijven? Hou dan zeker rekening met onderstaande deadlines.

Wil je je inschrijven als kandidaat-huurder?

Vanaf 18 maart 2024 zullen kandidaat-huurders voor een sociale woning zich online kunnen inschrijven via het centraal inschrijvingsregister (CIR).

Wat met aanpassingen van je kandidatuur?

Sta je al op de wachtlijst? Dan kan je vanaf 18 maart 2024 jouw inschrijvingsdossier online inkijken en aanpassen. 

Actualisatie en herbevestiging van je kandidatuur

Wanneer het CIR in werking treedt, zullen alle bestaande kandidaat-huurders ingeschreven vóór 18 november 2023 hun kandidatuur online moeten herbevestigen:

  1. Ben je ingeschreven vóór 18 november 2023? Dan ontvang je in de periode maart – april een brief van de woonmaatschappij.
  2. Binnen maximum 30 dagen na ontvangst van deze brief moet je je inschrijving online bevestigen of aanvullen.
  3. Reageer je niet? Dan ontvang je een laatste herinneringsbrief, waarna je maximum 15 dagen de tijd krijgt om te reageren.
  4. Als je ook op de herinneringsbrief niet reageert, dan word je geschrapt uit het inschrijvingsregister.

Als kandidaat-huurder kan je jouw dossier bevestigen door online in te loggen in het CIR met je identiteitskaart of via itsme.

Let op: als je niet langer voldoet aan de inschrijvingsvoorwaarden, word je sowieso geschrapt uit het inschrijvingsregister.

Wat moet ik nu doen?

  1. Zorg ervoor dat je een werkende identiteitskaart hebt en je pincode van je identiteitskaart kent of installeer itsme op je smartphone en zorg ervoor dat je de pincode kent.
  2. Verzamel alle documenten die relevant kunnen zijn voor je woonsituatie:
    1. Huurcontract en bewijs betaling huur van de laatste 3 maanden
    2. Attest handicap indien van toepassing
    3. Attest dat je geen trappen mag doen indien van toepassing
    4. Loon- of andere inkomstenfiches van de laatste 6 maanden
    5. Sociaal verslag over je unieke woonsituatie indien van toepassing
    6. Attesten ivm de woonkwaliteit van je woning indien van toepassing
  3. Zodra je de brief van de woonmaatschappij ontvangt moet je binnen de 30 dagen online je dossier nakijken, eventueel aanvullen of wijzigen, en je dossier – ook door alle meerderjarige personen die mee zijn ingeschreven - online bevestigen.

Vragen?

Voor Londerzeel is de nieuwe woonmaatschappij de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting. Heb je vragen? Contacteer het Woonloket of het Welzijnsloket van onze gemeente.